Vysoké pokuty za chybně uvedené ceny!
I když se s tím již nesetkáváme běžně, ještě stále se opravdu objeví situace, kdy je u zboží v regálu uvedena jedna cena, ale na pokladně pak za dané zboží zaplatíte cenu jinou. Málo kdo má nervy, čas a náladu na řešení takového problému u kasy, tak buď zboží odmítne nebo zaplatí cenu, kterou na kase pokladní namarkuje.
V loňském roce opět probíhaly v obchodních řetězcích kontroly těchto záležitostí a je nutno podotknout, že šest z našich největších obchodních řetězců bylo pokutováno. Pokuty dosáhl v souhrnné výši 42 milionů korun, což je rekordní výše pokut za tento prohřešek v jednom roce.
Chybně uvedené ceny
Největší problémem jsou chybně uvedené cenovky s výraznou slevou. Například u zboží, které má 200 gramů je cedulka s cenou, která říká, kolik zaplatíte za 100 g gramů. Takže například podle zmiňovaných kontrol, není výjimkou, že si člověk u kávy v gramáži 200 gramů všimne cedulky, na které je 119,90 korun, zboží dá do košíku, protože samozřejmě a zcela logicky neztrácí čas zkoumání drobných písmen na cedulce, přijde ke kase a tady mu je namarkováno 279,90 za celých dvě stě gramů uvedené kávy.
Nejen inspektoři, ale i běžní lidé tedy mohou drobné nuance v cenách přehlédnout a nějakých deseti nákupech se vyšplháte klidně na téměř tří tisícový rozdíl v tom, co jste se podle cenovek chystali zaplatit, a co jste ve výsledku zaplatili. A tři tisíce už jsou poměrně hezké peníze, za které si můžete jisto jistě koupit spoustu dalšího kvalitního jídla či jiné věci.
Mezi všemi testovanými řetězci byla uložena pokuta prostřednictvím České obchodní inspekce za podobné prohřešky právě řetězci Tesco. Ten si díky kontrole vysloužil pokutu ve výši 2,5 milionu korun. Tato pokuta byla jednou z nejvýše udělených sankcí mezi všemi potravinovými řetězci.
Tesco nesouhlasí
Tesco se proti pokutě samozřejmě odvolalo a tvrdí, že na vině jsou jednotlivé omyly zaměstnanců, kterým se prostě nedá zcela zabránit. Dále samozřejmě tvrdí, že chyb bylo tak málo v celkovém objemu zboží, že se jedná o chybu zanedbatelnou. Samozřejmě se tedy odvolává na to, že dokud budou pracovat lidi, je jasné, že není možné chybovost stáhnout na nulu a zároveň s nesouhlasem s udělením pokut navrhuje, aby byla povolena řetězcům s takovým objemem zboží, určitá tolerance.